Prijsverhoging Relatiegeschenken

Prijsverhoging Relatiegeschenken


Geachte relatie,

Na een economisch zwaar 2009 lijkt het herstel zich in heel Europa door te zetten, zij het niet overal met evenveel overtuiging. Er staan ons dus vast nog heel wat uitdagingen te wachten. De wereldeconomie stond op een laag pitje en het zal ongetwijfeld nog een tijd duren voordat alles weer op volle toeren draait. Gezien de enorme onderlinge afhankelijkheid wereldwijd, kan een crisis op één plaats in de wereld zware impact hebben op de hele keten. Dit heeft ook gevolgen voor de wereldwijde prijsontwikkeling.

Inspelend op de wereldwijd dalende vraag, is de productie in onze fabrieken in China het afgelopen jaar omlaag bijgesteld. De Chinese economie heeft zich echter snel hersteld en doet het veel beter dan die van de VS en Europa. De combinatie van de verminderde productie en een snel groeiende binnenlandse markt creëerde in China een zeer uitzonderlijke situatie met een gebrek aan arbeidskrachten in belangrijke regio’s en sectoren. Het tekort aan arbeidskrachten in China heeft directe gevolgen voor de loonkosten. Op de werkvloer in onze fabrieken worden we dan ook met nieuwe uitdagingen geconfronteerd, aangezien zich in China stilaan een nieuw sociaal evenwicht aftekent. De jonge generatie Chinezen is niet langer bereid voor extreem lage lonen te werken.

Dit alles resulteerde in steeds langere productietijden en voortdurend toenemende kosten die – samen met de ontwaarding van de euro ten opzichte van de dollar – onze producten voor alle Europese leveranciers aanzienlijk duurder maakt. Hoewel u wellicht vertrouwd bent met de huidige situatie in China en Bangladesh, schetsen wij u graag een kort overzicht van de stand van zaken.

Dit jaar zijn producten die in China worden gemaakt sterk in prijs gestegen (zowel textiel als niet textiel), en dat ten gevolge van onderstaande factoren:

  • de stijgende vraag naar bevoorrading vanuit de VS en Europa
  • de toenemende vraag op de binnenlandse markt in China die een zware inflatie in de hand werkt
  • de hogere arbeidskosten na het Chinese Nieuwjaar; fabrieken beschikken over minder arbeiders en vinden minder uitzendkrachten,  met looninflatie tot gevolg
  • de gestegen prijzen voor ruwe grondstoffen
  • Stijgende transportkosten

Naast die factoren, zijn er sterke signalen vanuit de financiële markten omtrent een potentiële opwaardering van de Yuan RMB ten opzichte van de Amerikaanse Dollar in de volgende drie kwartalen (naar schatting 3 tot 4%). Onder invloed daarvan zouden de consumptieprijzen de hoogte ingaan. Momenteel is dat echter nog onzeker.

De gestegen prijzen voor producten (textiel) uit Bangladesh zijn het gevolg van:

  • de stijgende vraag naar bevoorrading vanuit de VS en Europa
  • het tekort aan garen, dat leidt tot hogere materiaalkosten
  • de verstoorde productiecapaciteit omwille van problemen met de gastoevoer

De impact van de USD:

  • Aangezien de prijzen van  al onze producten door onze leveranciers in Amerikaanse Dollar worden uitgedrukt, heeft elke schommeling in de wisselkoers tussen USD en Euro impact op de uiteindelijke kostprijs voor alle Europese leveranciers.
  • Ten opzichte van de Amerikaanse Dollar heeft de Euro in de loop van dit jaar heel wat terrein verloren, vooral in de afgelopen twee maanden: van 1.44 USD begin dit jaar tot 1.21 USD op 1 juni. Het verschil van meer dan 15 % zorgt voor aanzienlijke stijgingen in de kostprijs.

Als gevolg van voormelde ontwikkelingen zijn wij genoodzaakt onze verkoopprijzen te verhogen. Op basis van nog beschikbare voorraden en op basis van extra onderhandelingen en verplaatsing van producties zijn wij erin geslaagd een prijsverhoging voor bijna de helft van onze collectie te vermijden. Voor het overige deel van de collectie hebben wij de bruto adviesverkoopprijs verhoogd. Dit geeft u de mogelijkheid uw marge te handhaven. De prijsverhogingen variëren gemiddeld tussen de 5% en 30% waarmee we tot een gemiddelde prijsverhoging komen van rond de 10%.  Per 19 juli aanstaande zullen de nieuwe prijzen worden geactiveerd.

Deze brief die u mogelijk kunt gebruiken ter communicatie naar uw klanten en de  nieuwe prijzen zijn te vinden op extranet en uiteraard op te vragen via onze verkoopafdeling.

Indien u nog vragen heeft vernemen wij dat graag.

Met vriendelijke groeten,

TBTB Relatiegeschenken

Ronald Dirksen

Director Total Business

5 juli 2010

This entry was posted in On .